961. Gyermekjogok, gyermekvédelem

961. Gyermekjogok, gyermekvédelem

961. Gyermekjogok, gyermekvédelem

Mostanában sok vonalon foglalkoztam ezzel, nyilván benne vagyunk szakmai hálózatokban, de most volt több kutatási interjú ezzel kapcsolatban, dolgozunk egy meghívásos pályázati keretben, ami szintén érinti ezt a területet, pont most mi is foglalkoztunk vele a felnőttekkel a közösségi foglalkozásunkon, és persze mindig elér minket is olyan megkeresés, hogy adjunk gyereket, fiatalt, aki képviselni tudja korosztálya problémáit a különböző fórumokon.

Azt hiszem, ebben is ugyanazt a problémát látom, mint az emberi jogok területén, a választási tudatosságban, érdekképviseletben, vagyis minden olyan területen, ahol demokráciadeficit érzékelhető. Vagy talán érthetőbb úgy, hogy a társadalmi leszakadás mértéke alapvetően meghatározza ezt a területet is. És hiába teszünk úgy, hogy ez nem így van, mert képesek érzékelni a jogsérelmeket, felemelni a hangjukat, úgy gondolom, nem így van. 

Talán abban tudom legjobban érzékeltetni ezt, hogy mi a kapcsolatrendszerünkben a generációs szegénységből nem tudunk olyan fiatalt delegálni, aki képviselni tudná a problémákat a gyerekjogok területén, mert nincs tudása, világlátása, tájékozottsága arra sem, hogy értse, mit kellene figyelnie. És mielőtt bárki azt gondolná, hogy egyszerű a megoldás, miért nem mondjuk meg neki? Nos, ez nem annyi, hogy megmondjuk, mit kellene tudnia. Egyrészt, mert alapkészség-hiányosak, és a tudásuk, tájékozottságuk alapjaiban nagyon hézagos, bizonyos területeken, ami a jobb társadalmi státuszúaknak természetesen megvan, nekik szinte nulla. Ha mi mondjuk meg, nekik mit kellene mondaniuk egy ilyen fórumon, azok nem az ő gondolataik, hanem a mienk, amit persze megtanulhat elmondani… de ettől ez az egész a mienk marad, kívül rajta, és tulajdonképpen csak használjuk őket, igazolásául annak, hogy be vannak vonva ők is, a “célcsoportból”. Épp olyan jelenség, amit a múltkor olvastam, hogy bevesznek egy cégbe egy kerekesszékest, romát, stb…ami azt bizonyítja, hogy a cégkultúra része az elfogadás. Szóval, sok helyen ez csak egy kifele mutatott kép, kipipálása ennek a jellemzőnek. 

Szerintem az a gyerek tudja hitelesen képviselni a demokratikus részvétel adta lehetőségekben a saját ügyét, aki mögött olyan család van, ahol a demokratikus értékek átadása a mindennapokban megtörténik, vagy olyan intézményrendszer, ahol ez alapérték, és ebben élve meg tudja fogalmazni a szükségleteit, problémáit egy gyerek. Mert a közeg erre tanítja. Indirekt módon alakítva az értékrendjében ezt is. 

De hol van meg ez? A generációs szegénységben élő családokban ezt nyomokban sem találjuk. Az a szocializációs minta, ami szervezi a családok értékrendjét, és átörökítésre is kerül a gyerekeken át, az nem olyan, mint amit a gyerekjogok érvényesítésében elvárhatnánk. A rejtve maradt családon belüli erőszak esetei, az a traumatizált közeg, ami a szülők életét is meghatározta gyerekként, és viszik tovább ezeket felnőtt korban is, mind mutatják, hogy mekkora a baj. 

Mit teszünk hát? Kívülről, az intézményrendszer “csekkolja” a családi állapotokat, leginkább csak akkor, mikor már tarthatatlan a helyzet, kihangosodik a probléma, és már rég messze vagyunk a gyerekjogok érvényesülésétől, itt a hatósági eszközök működnek, védelembe vétel, kiemelés… Szóval, nem fogalmazódik meg a családon belül semmi, csak kívülről jön hatás. 

Persze az intézményrendszer maga sem egyszerű. A gyerekjogok tekintetében itt óriási a leszakadás. Ahol a szülői háttér ismeri és alkalmazza a demokratikus értékek szerint szerveződő “protokollokat”, ott a családon belül természetessé válik a kommunikáció arról, hogy ki, hogyan szeretne megoldásokat keresni az életben előforduló kérdésekre. Ők képesek arra is, hogy ezeket a szempontokat az intézményrendszeren belül is érvényesítsék. Ők azok a szülők, akik próbálnak partneri viszonyt kialakítani a pedagógusokkal, és ha az intézmény attitűdje is demokratikus, ezt megtehetik. A hatások pedig erősítik egymást, csodásan. Itt lehet diákparlament…. de egy szegregált iskolában más a helyzet.

Ott (és sajnos a központi vezénylésű oktatásirányítás, a maga BM-es attitűdjével lassan mindenhol ezt a “cégkultúrát” erősíti meg) nincs olyan légkör, ahol a gyermekjogok bárkit érdekelnének. Van ugyan gyermekvédelmi felelős, de nem igazán emlékszem, hogy egy-egy kihangosodó gyermekbántalmazásnál ők kezdeményeztek volna bármit. Formális ez, épp úgy, mint a gyermekvédelmi protokoll, amit ráadásul még kuszábbá tett a túllihegett gender-elmélet. Szavak, mondatok, melyek világosak azok számára, akik ebben nőnek fel, és érthetetlenek azoknak, akik nem. Akik pedig velük dolgoznak, ők “maguk között” nevetségesnek tartják a leírtakat, és saját, különböző kiégési fokozaton sértik meg, akár naponta is a gyermekjogokat. “Nehogy már a gyerekek szabják meg…” . “Ezeknek, jogot? Inkább a kötelességüket kellene észben tartani…” Talán ismerős mondatok ezek.

Az önkormányzatiság színterei, a diákönkormányzatok területe már a múlté. Ők max. egy “fordított nap” megszervezésében közreműködhettek, amit egyébként ugyanúgy a pedagógusok szerveztek meg. És ezt sem tudom, hogy egyáltalán él-e még ez a vonal. Az, hogy véleményezzenek bizonyos dokumentumokat, adminisztrációs szükséglet maradt, tartalom nélkül. 

És persze ott vannak azok a területek, ahol még ennyi szabályzás sincs. A sportegyesületek, egyházak, gyermekotthonok. Ahonnan egyre-másra borulnak ki a csontvázak, és az ember gyomra görcsbe rándul, ha arra gondol, mi lehet ott, ahonnan nem tud kihangosodni semmi? Mert ott olyan a “cégkultúra”, hogy titokban tartja.

Nos, összegezve, azt gondolom a gyerekjogok érvényesítéséről, hogy épp úgy beteg, mint a felnőtt világ jogérvényesítése. Átpolitizálódott (ezért maradnak büntetlenül a kormányzathoz kötődők tettei), és nem vesz tudomást a leszakadókról. Ahol a gyerekjogok valós tartalommal működnek, ott a gyermekvédelemre kevésbé van szükség. Ahol a felnőttek jogai érvényesülhetnek, ott természetes, hogy a gyerekjogok is teret kapnak.

Mi ebben nem állunk jól. Naponta kapcsolódnak hírek a gyerekvédelemhez, amikor a családjuktól, vagy az intézményrendszertől, az edzőktől, a papoktól kell megvédeni a gyerekeket. Nem belülről indul el változás, azzal a felelősséggel, amivel rendelkeznie kellene mindenkinek, aki gyerekekkel dolgozik, hanem kívülről, és csak akkor, mikor kiderül valami. A rendszer nem törődik azzal, miért olyan a családi élet sok leszakadó családban, amiben nincs biztonságban a gyerek, hanem kiemelik, egy olyan rendszerbe, ami szintén nem tudja értelmezni és alkalmazni a gyerekjogokat. 

A demokratikus jogok szerintem olyanok, mint az iskolákban a “láthatatlan tanterv”. Ha jelen van, családban, iskolában, bárhol, zsigerileg beépül. És észre kellene venni, hogy valami végletesen elromlott, ha már csak a hatósági védelem működik. Persze az is csak akkor, amikor valami kitudódik. 

Facebook Comments